Anmeldelse: EIVØR – ROOM

”ROOM”
(Tutl Records)
Udgivelsesdato: 17/09-2012
Karakter: 5/6
Anmeldt af: Jens Christensen

NYE TONER FRA FÆRØSK SOPRAN

Eivør Pálsdóttir synger fænomenalt. Det er der intet nyt i. Til gengæld er det nyt, at hun med Room ikke blot udvider sit musikalske repetoire ganske betydeligt, men også slipper afsted med det uden at give afkald på sin særegne karakter.

Den rejse begyndte for alvor med den middelmådige Larva fra 2010, men anderledes vellykket er Room altså. Albummet er skrevet og produceret i samarbejde med Eivørs mand, Tróndur Bogason, og tager man Room som en slags forvarsel for ægteskabet, kan de se frem til mange gode år sammen. Sammen har de fundet et bombastisk og til tider pompøst lydunivers, der giver Eivørs Kate Bush-agtige sopran god plads at boltre sig på.

Vi inviteres nænsomt indenfor med fingerspillet guitar, elektronisk trommespil og masser af ambiens i ”Green Garden”, inden Eivør gi’r den som shaman i ”Rain”, der er poppet, men også har en smådyster undertone, der signalerer, at regnen hurtigt kan blive til skybrud. Andre steder leges der med rendyrket rock (”Night’s Body”, en nyfortolkning af en Marilyn Bowering sang) og soul (”Wake Me Up”), ligesom der også er plads til mere traditionel Eivør materiale, blandt andet på balladen ”I Know”.

Det kunne lugte lidt af stilforvirring, men heldigvis lyder der flere røde tråde gennem den varierede musik. Mødet mellem de mange forskellige strengeinstrumenter og den elektroniske percussion, ambiens og lydflader er uventet harmonisk, og resultatet er både højtflyvende og storslået, uden at det går over i new age hokus pokus – hvilket man sagtens kunne frygte, når man ser coveret. Eivørs vokal er selvfølgelig det naturlige omdrejningspunkt på Room, og hun kan roligt selv tage en stor andel af æren for, at det hele hænger så godt sammen. Hendes teknik kan ingen anfægte, men ligeså vigtigt føler man også, hun synger teksterne og ikke bare teknikken.

Room er et fremragnede album, der kombinerer det traditionelle med nye toner og serverer det med en enestående flot vokal. Indrømmet, de folkede undertoner, de luftige lydflader og den store vokal kan måske være svære for nogle at sluge, men det vil være synd og skam ikke at give det chancen.

LÆS INTERVIEW MED EIVØR

BESØG EIVØR PÅ FACEBOOK